Zasady ogólne
- Do głównych zdań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Augustowie należy:
- diagnoza dzieci i młodzieży,
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych.
- Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek, które mają siedzibę na terenie powiatu augustowskiego.
- W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy zamieszkują na terenie jej działania.
- Poradnia, wszystkim swoim klientom, zapewnia dyskrecję, poczucie bezpieczeństwa, poszanowanie godności i praw oraz ochronę danych osobowych.
- Korzystanie z pomocy oferowanej przez poradnię jest dobrowolne i bezpłatne. Nie wymaga skierowania.
Zgłoszenie do poradni
- Rodzic/ prawny opiekun dziecka/ucznia lub pełnoletni uczeń może zgłosić chęć uczestnictwa w badaniach psychologiczno-pedagogiczno – logopedycznych lub w innych formach pomocy osobiście w sekretariacie poradni lub telefonicznie pod numerem (87) 643 36 21. Zgłoszeń można dokonywać w godzinach pracy sekretariatu tj. od 8.00 do 15.00 – od poniedziałku do piątku.
- Poza rodzicem/prawnym opiekunem lub pełnoletnim uczniem, a za ich zgodą, zgłoszenia do poradni może dokonać również dyrektor szkoły, przedszkola lub placówki, celem przeprowadzenia diagnozy i ustalenia stosownej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pracownik sekretariatu przyjmujący zgłoszenia pozyskuje od zgłaszającego następujące informacje:
- imię i nazwisko dziecka,
- adres zamieszkania,
- numer telefonu kontaktowego,
- adres szkoły/ przedszkola,
- oznaczenie klasy / wieku,
- podanie głównego powodu zgłoszenia.
- W zależności od zgłoszonego problemu, klient może skorzystać z pomocy: psychologa, pedagoga, logopedy lub/i doradcy zawodowego.
Zasady ustalania terminów
- Pracownik sekretariatu wyznacza termin badania diagnostycznego lub konsultacji. Natomiast zgłoszenia na zajęcia terapeutyczne rejestrowane są w Księdze zgłoszeń, a następnie rodzic poinformowany jest telefonicznie lub listownie o możliwym terminie rozpoczęcia terapii.
- Terminy badań diagnostycznych, konsultacji i terapii wyznaczane są zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Wskazywany jest najbliższy wolny termin lub inny, dogodny dla klienta. Czas oczekiwania na wizytę uwarunkowany jest ilością zgłoszeń.
- Priorytetowo traktowane są zgłoszenia do nauczania indywidualnego, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego oraz te, które dotyczą wydania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
- W szczególnych, wyjątkowych i podyktowanych ważnymi potrzebami sprawach, np.: w sytuacjach kryzysu, terminy wyznaczane są poza kolejnością zgłoszeń.
- Podczas ustalania terminu wizyty przekazywane są następujące informacje:
- data, godzina badania,
- nazwisko i imię specjalisty,
- numer gabinetu,
- konieczność dostarczenia numeru PESEL badanego
- konieczność dostarczenia niezbędnej dokumentacji np. lekarskiej, specjalistycznej itp.
- Termin wizyty, która została odwołana przez pracownika poradni /np. z uwagi na zwolnienie lekarskie, wyjazd służbowy/ wyznaczany jest przez upoważnionego pracownika sekretariatu w pierwszym możliwym okresie.
- W przypadku konieczności zmiany terminu badania z przyczyn obiektywnych, zaistniałych po stronie klienta poradni, kolejny termin również wyznaczany jest w pierwszym, możliwym dniu. Ze względów organizacyjnych należy jak najwcześniej informować poradnię o konieczności zmiany terminu lub odwołania wizyty.
Składanie wniosku o przyjęcie w poradni
- Przyjęcie dziecka w poradni odbywa się na pisemny wniosek rodzica, prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia.
- Wniosek w formie papierowej składa się w sekretariacie poradni bezpośrednio przed diagnozą, konsultacją lub terapią. Druk wniosku dostępny jest w sekretariacie poradni, do pobrania ze strony internetowej placówki lub udostępniany przez pracownika pedagogicznego podczas wizyty w poradni.
- We wniosku, poza danymi teleadresowymi wnioskodawcy oraz podstawowymi danymi osobowymi dziecka, nazwą i adresem szkoły do której uczęszcza, należy wpisać jego numer PESEL.
Dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i rzetelność diagnoz
- W trosce o zdrowie pracowników i pozostałych klientów placówki, a równocześnie dla rzetelności diagnozy, w poradni przyjmowane są tylko osoby zdrowe tzn. bez objawów infekcji. Zarówno dziecko, jak też osoba towarzysząca mu podczas wizyty w poradni, powinny być zdrowe. W przypadku złej kondycji psychofizycznej klienta specjalista może w danym dniu odmówić spotkania.
- Jeśli dziecko nosi okulary lub aparat słuchowy to podczas wizyty w poradni powinno je mieć ze sobą. Wskazane jest, aby uczniowie z trwałą lub okresową niepełnosprawnością ruchową byli wyposażeni w niezbędne pomoce techniczne, z których codziennie korzystają celem przemieszczania się tj. kule, wózki inwalidzkie.
- Na pierwszy, ustalony termin spotkania w poradni rodzin/opiekun prawny zgłasza się z niepełnoletnim dzieckiem osobiście. Na kolejne wizyty dziecko może przyjść z osobą dorosłą upoważnioną przez rodzica. Upoważnienie powinno mieć formę pisemną, zawierać dane personalne osoby upoważnionej, serię i numer jej dowodu osobistego oraz podpis osoby upoważniającej. Osoba upoważniona nie jest jednak uprawniona do podpisywania wniosku o wydanie opinii czy informacji o wynikach diagnozy.
- Wszystkich pracowników poradni obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej. Wyjątek od zasady poufności w działaniach pracowników pedagogicznych stanowią takie sytuacje, w których doszło do naruszenia prawa (popełnione zostało przestępstwo) oraz takie, w których zagrożone jest życie lub zdrowie klientów poradni czy innych osób.
Dokumentacja
- W przypadku dzieci, które wcześniej były diagnozowane w innych poradniach lub placówkach oraz są leczone w poradniach specjalistycznych wskazane jest, aby rodzice przedstawili posiadaną dokumentację specjaliście w czasie pierwszej wizyty.
- W uzasadnionych przypadkach rodzice/prawni opiekunowie/ lub pełnoletni uczeń proszeni są o dostarczenie opinii z przedszkola lub szkoły.
- Jeśli do wydania opinii przez poradnię niezbędna jest diagnoza lekarska, pracownik informuje o takiej potrzebie wnioskodawcę, który powinien dostarczyć zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia do placówki.
- Uczniowie kierowani na badania w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) powinni mieć dołączone do skierowania czy opinii ze szkoły również sprawdziany ortograficzne, wypracowania, zeszyty.
Badanie specjalistyczne
- Badanie diagnostyczne niepełnoletnich poprzedzone jest rozmową z rodzicem/opiekunem prawnym, przeprowadzony jest szczegółowy wywiad.
- W przypadku wizyty ucznia pełnoletniego kontakt z jego rodzicem nie jest niezbędny, ale wskazany w celu uzupełnienia informacji, ważnych w opracowaniu diagnozy.
- Dobór metod diagnostycznych dokonywany jest adekwatnie do występującego problemu.
- Działania podejmowane przez specjalistę w stosunku do klienta są dokumentowane w Karcie Indywidualnej dziecka/ucznia (informacje dotyczące wywiadu z rodzicem/opiekunem prawnym, przeprowadzonej diagnozy, konsultacji z nauczycielami, uzupełnienia niezbędnej dokumentacji).
Spotkanie postdiagnostyczne
- Po przeprowadzeniu badania odbywa się rozmowa z rodzicem/prawnym opiekunem lub pełnoletnim uczniem, podczas której omawiane są wyniki badań, udzielane są porady
i wskazówki dotyczące postępowania z dzieckiem/uczniem, pracy samokształceniowej oraz odpowiednich form pomocy. - Na pisemny wniosek rodzica dziecka lub pełnoletniego ucznia, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę, wydawana jest opinia, orzeczenie lub informacja o wynikach diagnozy, a także skierowanie do odpowiednich form pomocy bądź objęcie terapią psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną w poradni lub w szkole.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; (Dz. U. poz. 1591 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach
i placówkach (Dz. U. poz. 532, z 2017 r. poz. 1643 oraz z 2019 r. poz. 322) - Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199 oraz z 2017 r. poz. 1647).