Oferta Poradni skierowana do dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2023/2024
FORMA: spotkania indywidualne, a w momencie pogorszenia sytuacji epidemiologicznej online
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci i młodzież
CEL I TREŚCI: omówienie sytuacji psychofizycznej dzieci, próby dostosowania metod wsparcia dla rodziców i ich pociech, w celu rozwiązywania problemów rozwojowych, wychowawczych i edukacyjnych
TERMIN REALIZACJI: cały rok
OSOBY PROWADZĄCE: wszyscy pracownicy Poradni
FORMA: zajęcia indywidualne lub w małych grupach
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): uczniowie szkół podstawowych z grupy ryzyka dysleksji lub ze stwierdzoną dysleksją rozwojową
CEL I TREŚCI: system oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych, których celem jest usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych, podnoszenie poziomu jakości techniki czytania i poprawnego pisania, kształtowanie (usprawnianie) umiejętności czytania ze zrozumieniem. Działania podejmowane na zajęciach terapii pedagogicznej zapewniają aktywizację wszystkich sfer rozwoju dziecka, w tym także sferę emocjonalno – społeczną.
TERMIN REALIZACJI: od października 2023
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr Anna Makarewicz
FORMA: indywidualna terapia logopedyczna
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci i młodzież
CEL I TREŚCI: konstruowanie indywidualnych programów terapii, a także prowadzenie systematycznych zajęć logopedycznych z dziećmi na terenie poradni oraz udzielanie wskazówek rodzicom.
TERMIN REALIZACJI: cały rok szkolny
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr Ewa Perkowska, mgr Monika Adamowicz
FORMA: indywidualna terapia logopedyczna
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci do 3 roku życia
CEL I TREŚCI: konstruowanie indywidualnych programów terapii, a także prowadzenie systematycznych zajęć logopedycznych z dziećmi na terenie poradni oraz udzielanie wskazówek rodzicom.
TERMIN REALIZACJI: cały rok szkolny
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr Ewa Perkowska, mgr Monika Adamowicz
FORMA: zajęcia indywidualne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci i młodzież
CEL I TREŚCI: Terapia widzenia (rehabilitacja wzrokowa) ma na celu poprawę wzroku dzieci. Polega na rozwoju lub poprawie widzenia poprzez stosowanie systematycznych ćwiczeń wzrokowych. Ma na celu:
- nadzorowanie widzenia dziecka poprzez świadomą kontrolę,
- osiągnięcie większej sprawności wzrokowej,
- poprawienie motoryki ciała (koordynacji oko-ręka),
- poprawienie akomodacji,
- poprawienie widzeni stereoskopowego.
Problemy z widzeniem u dzieci już w wieku trzech lat mogą powodować trudności w nauce chodzenia. U starszych dzieci mogą pojawić się problemy z czytaniem, pisaniem i nauką.
Dziecko nie jest w stanie zaalarmować o problemach ze wzrokiem. Dlatego ważna jest obserwacja rodzica. Poniżej oznaki, które mogą wskazywać na zaburzenia wzrokowe:
- mrużenie i pocieranie oczu,
- zez,
- problemy z czytaniem lub pisaniem,
- głowa dziecka ustawiona pod dziwnym kątem,
- nienaturalne podejście do przedmiotów, zwłaszcza podczas czytania lub oglądania telewizji,
- trudności z koncentracją uwagi,
- problemy motoryczne (np. z równowagą).
- TERMIN REALIZACJI:cały rok szkolny
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr Ewa Perkowska
FORMA: zajęcia grupowe (6-8 osób)
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci w wieku 10-12 lat
CEL I TREŚCI: Cykl spotkań skierowanych do dzieci z trudnościami w zakresie: nawiązywania i podtrzymywania relacji rówieśniczych, radzenia sobie z trudnymi emocjami, wyrażania własnych emocji i potrzeb, rozwiązywania konfliktów.
TERMIN REALIZACJI: Po zebraniu się grupy oraz indywidualnie rozpatrywane przy uwzględnieniu kryteriów doboru do grupy. Decyduje kolejność zgłoszeń.
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr W. Kur, mgr A. Makarewicz
FORMA: zajęcia indywidualne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci w wieku szkolnym:
- z trudnościami koncentracji uwagi,
- ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- z nieharmonijnym rozwojem intelektualnym,
- z obniżoną sprawnością intelektualną,
- z uogólnionymi trudnościami w uczeniu się.
CEL I TREŚCI: Wspieranie funkcji poznawczych poprzez m. in.: uczenie myślenia krytycznego, uczenie myślenia hipotetycznego, stosowanie się do stałych reguł, eliminowanie działań o charakterze prób i błędów, rozwijanie umiejętności porównywania, wybierania istotnych wskazówek.
TERMIN REALIZACJI: cały rok, liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń po wcześniejszej konsultacji kwalifikacyjnej z osobą prowadzącą
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr A. Makarewicz
FORMA: zajęcia indywidualne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): dzieci w wieku szkolnym:, młodzierz
- z trudnościami koncentracji uwagi,
- ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- z nieharmonijnym rozwojem intelektualnym,
- z obniżoną sprawnością intelektualną,
- z uogólnionymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami emocjonalnymi,
- z nadpobudliwością psychoruchowa,
- niska motywacją do nauki,
- wysokim poziomem stresu.
CEL: EEG Biofeedback to skuteczna i bezpieczna metoda terapeutyczna usprawniająca funkcjonowanie mózgu. Treningi mają atrakcyjną formę gier komputerowych w które dziecko z zaburzeniami funkcjonowania gra tylko i wyłącznie za pomocą własnych myśli. Ćwiczenia dostosowane są do wieku i możliwości pacjenta, mają charakter pozasłowny co jest szczególnie ważne u dzieci z zaburzoną mową, przy upośledzeniach umysłowych czy u dzieci z autyzmem. Trening EEG Biofeedback nastawiony jest na sukces. Osoba trenująca otrzymuje nagrody wyłącznie za samodzielne osiągniecia. Prawidłowo przeprowadzona terapia nie ma skutków ubocznych. Terapia zalecana jest dla osób w każdym wieku z różnymi zaburzeniami m.in. zaburzenia pamięci i uwagi, autyzm, zespół Aspergera, dysleksja, dysgrafia, zaburzenia snu, lęki , fobie, opóźniony rozwój mowy, pobudzenie psychoruchowe, moczenie nocne, zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD, nerwica, dziecięce porażenia mózgowe, bóle głowy, silne zmęczenie.
Celem sesji treningowych jest:
- poprawa pamięci i koncentracji uwagi
- wyciszenie
- zmniejszenie napięcia emocjonalnego
- opanowanie lęku i stresu
- poprawa funkcji poznawczych, intelektualnych i emocjonalnych
- poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej
- wzrost motywacji do uczenia się
- poprawa relacji z rówieśnikami oraz z osobami bliskimi
TERMIN REALIZACJI: cały rok, liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń po wcześniejszej konsultacji kwalifikacyjnej z osobą prowadzącą
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr D. Jańczak
FORMA: zajęcia indywidualne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które mają trudności w adekwatnej interpretacji bodźców zmysłowych i reakcji na nie. Terapią integracji sensorycznej mogą być objęte dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju w tym z autyzmem i zespołem Aspergera, mózgowym porażeniem dziecięcym, z zespołem Downa, zaburzeniami genetycznymi, ADHD, niepełnosprawnością intelektualną, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Pozwala także na włączenie w proces terapeutyczny dzieci z wadą wzroku w tym niedowidzących oraz wadą słuchu i niedosłyszących.
CEL I TREŚCI: Terapia integracji sensorycznej to ukierunkowana zabawa w trakcie, której terapeuta dostosowuje zakres aktywności mając na uwadze możliwości psychoruchowe każdego uczestnika indywidualnie. Dzieci chętnie biorą udział w zajęciach, mają przekonanie, że tworzą je wspólnie z terapeutą. Atmosfera podczas terapii sprzyja rozwojowi wszystkich sfer włącznie z podniesieniem samooceny i poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa. Dzięki czemu w miarę upływu czasu i stosowania intensywnej stymulacji zmienia się obraz dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku, co zauważają rodzice i nauczyciele.
Z integracji sensorycznej mogą skorzystać dzieci, które mają dysfunkcje w zakresie:
- nadpobudliwości, trudności w skupieniu uwagi
- unikają aktywności ruchowych (gier i zabaw sportowych)
- mają zmienne nastroje, impulsywność
- opóźniony rozwój mowy
- niezgrabność ruchową, potykanie się, przewracanie
- szybkie męczenie się, trudności z utrzymaniem równowagi
- trudności z zadaniami takimi, jak ubieranie się, rysowanie, jazda na rowerze (zaburzenia praksji – planowania ruchowego)
- problemy w kontaktach z rówieśnikami
- kłopoty w opanowaniu czytania, pisania
TERMIN REALIZACJI: cały rok, liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń po wcześniejszej konsultacji kwalifikacyjnej z osobą prowadzącą
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr W. Kur
FORMA: spotkania indywidualne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowwych
CEL I TREŚCI: Zajęcia warsztatowe wspierające uczniów w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. Tematyka zajęć dostosowana jest do zgłaszanych potrzeb ze strony uczniów i rodziców. Oferta działu doradztwa zawodowego jest skierowana głównie do ósmoklasistów oraz uczniów przedostatnich i ostatnich klas szkół ponadpodstawowych.
Doradztwo zawodowe ma na celu:
• pomoc uczniom w dokonaniu wyboru drogi edukacyjno-zawodowej,
• inspirację do aktywnego poszukiwania swojego miejsca na rynku pracy,
• poznanie swoich mocnych i słabych stron,
• poznanie własnych preferencji i zainteresowań, możliwości i uzdolnień,
• uzyskanie wiedzy o zawodach, wymaganiach i potrzebach na rynku pracy,
• poznanie systemu szkolnictwa ponadpodstawowego,
• poznanie oferty edukacyjnej i kryteriów przyjmowania do szkół ponadpodstawowych.
TERMIN REALIZACJI: cały rok
Oferta Poradni skierowana do rodziców
FORMA: spotkania indywidualne
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): rodzice
CEL I TREŚCI: omówienie sytuacji psychofizycznej dzieci, próby dostosowania metod wsparcia dla rodziców i ich pociech, w celu rozwiązywania problemów rozwojowych, wychowawczych i edukacyjnych
TERMIN REALIZACJI: cały rok
OSOBY PROWADZĄCE: wszyscy pracownicy Poradni
FORMA: konsultacja
CEL I TREŚCI: rozpoznanie trudności w karmieniu, ocena odruchów, ocena wędzidełek jamy ustnej
ADRESACI: Rodzice dzieci w okresie niemowlęcym
REALIZATORZY: mgr E. Perkowska, mgr Monika Adamowicz
FORMA: konsultacje uczestniczące, warsztaty, obserwacja spotkania wspierające
ADRESACI: rodzice małych dzieci od 0 do 3 roku życia
CEL I TREŚCI:
- zapewnienie pomocy i wsparcia w sytuacji opieki nad małym dzieckiem w szczególności z nietypowym rozwojem psychoruchowym,
- wspieranie umiejętności opieki nad małym dzieckiem w zakresie sposobów stymulacji jego rozwoju,
- niwelowanie stresu i przeciążeń związanych z nową sytuacją życiową,
- wymiana doświadczeń związanych z rozwojem dziecka w wieku od 0-3 roku życia,
- wymiana informacji dotyczących możliwości pomocy specjalistycznej dziecku i rodzinie.
TERMIN REALIZACJI: cały rok szkolny
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: E. Perkowska, W. Kur, A. Makarewicz
FORMA: prelekcja dla rodziców, konsultacje
ADRESACI: rodzice dzieci 6 letnich, nauczyciele przedszkola
LICZBA GODZIN: 2
CEL I TREŚCI: Zapoznanie rodziców z pojęcie dojrzałości szkolnej w aspekcie różnych sfer rozwojowych. Rozpoznawanie ewentualnych trudności dziecka. Jak rodzice mogą wspierać indywidualny rozwój dziecka?
TERMIN REALIZACJI: II semestr roku szkolnego 2022/2023
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr A Makarewicz
FORMA: prelekcja
ADRESACI: rodzice 3-latków mających przed sobą adaptację do przedszkola
LICZBA GODZIN: 1-2 godziny lekcyjne
CEL I TREŚCI: Zwrócenie uwagi na problemy i trudności dzieci, które mają przed sobą adaptację do nowego środowiska, jakim jest przedszkole. W jaki sposób wspomóc dziecko i przygotować je do rozpoczęcia etapu przedszkolnego.
TERMIN REALIZACJI: zgodnie z zapotrzebowaniem
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr W. Kur
FORMA: prelekcja
ADRESACI: rodzice dzieci przedszkolnych oraz dzieci w wieku wczesnoszkolnym
LICZBA GODZIN: 1
CEL I TREŚCI: psychoedukacja rodziców w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalnym
TERMIN REALIZACJI: rok szkolny 2022/2023
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr M. Wysocka
FORMA: prelekcja
ADRESACI: rodzice nastolatków (dzieci od 13 r.ż.)
LICZBA GODZIN: 1-2 godziny lekcyjne
CEL I TREŚCI: Zwrócenie uwagi na problemy i trudności młodzieży. Przedstawienie istotnych elementów rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci w okresie dorastania. Na co zwrócić uwagę w budowaniu pozytywnej relacji z nastolatkiem.
TERMIN REALIZACJI: zgodnie z zapotrzebowaniem
OSOBY PROWADZĄCE, ODPOWIEDZIALNE, DO KONTAKTU: mgr Izabela Bujnowska
Oferta Poradni skierowana do nauczycieli
FORMA: spotkania informacyjno – doradcze
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): nauczyciele i szkolni specjaliści
LICZBA SPOTKAŃ: cyklicznie, spotkanie trwające 2 godziny
CEL I TREŚCI: stworzenie sieci wzajemnej współpracy dla realizatorów i trenerów warsztatów rozwijających umiejętności wychowawcze według programu Szkoły dla Rodziców i Wychowawców:
- wymiana doświadczeń dotyczących prowadzenia warsztatów ( specyfika doboru uczestników dzieci/ rodzice/ nauczyciele /opiekunowie osób ze SPE, kompetencje realizatorów i trenerów do prowadzenia poszczególnych części warsztatów);
- planowania pracy (m.in. dostępność do kolejnych części warsztatów);
- gromadzenia, udostępniania i upowszechniania informacji o warsztatach;
- opracowywania programów;
- konstruowanie pomocy do warsztatów;
- wspólnej realizacji niektórych zadań na terenie placówki;
- organizowania szkoleń;
- kompletowania narzędzi pracy i literatury fachowej.
TERMIN REALIZACJI: do czerwca 2024 r.
OSOBY PROWADZĄCE: mgr Anna Makarewicz, Mgr Gabriela Usewicz
FORMA: spotkania indywidualne, a w momencie pogorszenia sytuacji epidemiologicznej online
ADRESACI (GRUPA WIEKOWA): nauczyciele
CEL I TREŚCI: omówienie sytuacji psychofizycznej dzieci, próby dostosowania metod wsparcia dla rodziców i ich pociech, w celu rozwiązywania problemów rozwojowych, wychowawczych i edukacyjnych
TERMIN REALIZACJI: cały rok
OSOBY PROWADZĄCE: wszyscy pracownicy Poradni
FORMA: Działania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkoli. Organizowanie i wspomaganie przedszkoli oraz innych placówek oświatowych w zakresie realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych i opiekuńczych.
ADRESACI: podopieczni przedszkoli innych placówek oświatowych, a także ich rodzice i nauczyciele
CEL I TREŚCI:
- rozpoznanie potrzeb przedszkoli w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- przesiewowe badania logopedyczne w grupie 5 i 6 latków na terenie podległych placówek,
- logopedyczne konsultacje z elementami terapii po badaniach przesiewowych dla podopiecznych podległych placówek i ich rodziców,
- konsultacje psychologiczne na terenie podległych przedszkoli, obserwacja dzieci w ich grupach rówieśniczych,
- prowadzenie warsztatów i prelekcji dla rodziców i nauczycieli na terenie przedszkoli,
- wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu indywidualnych problemów dydaktycznych i wychowawczych.
TERMIN REALIZACJI: wrzesień 2023 – czerwiec 2024
OSOBY PROWADZĄCE: cały zespół zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami